ساخت و فروش ماشین آلات لیزر

مهم ترین تفاوت ها و مقایسه لیزر co2 و فایبر

تفاوت و مقایسه لیزر co2 و فایبر

دستگاه فایبر و دستگاه لیزر CO2 با توجه به ویژگی‌های خاص و تکنیک‌های منحصر به‌ فردی که در  برش به کار می‌برند، جایگاه مطلوبی در صنایع مختلف به دست ‌آورده‌اند. اگر قصد خرید دستگاه برش لیزری دارید و نمی‌دانید که از بین دو نوع دستگاه لیزری CO2 و فایبر کدام را انتخاب کنید، نگران نباشید؛ زیرا در این مقاله قصد داریم به مقایسه لیزر co2 و دستگاه فایبر بپردازیم و شما را با ویژگی‌ های منحصربه‌فرد هر دو نوع دستگاه آشنا کنیم، پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

تفاوت دستگاه لیزر CO2 با لیزر فایبر

در دستگاه برش لیزر عملیات برش توسط اشعه لیزر انجام می‌پذیرد. امروزه دستگاه برش لیزر Co2 و فایبر دو نمونه از پرکاربردترین ابزارهای برش هستند که جایگاه ویژه‌ای در بسیاری از کسب و کارها از کارگاه‌های کوچک گرفته تا مشاغل بزرگ‌تر پیدا کرده‌اند.

در هنگام مقایسه لیزر co2 و فایبر لازم به ذکر است به این نکته اشاره کنیم که تفاوت عمده این دو دستگاه در منبع تولید لیزر است. در دستگاه لیزر CO2 با برخورداری از گاز CO2 و با استفاده از یک‌سری گازهای دیگر و به کمک ولتاژ بالا، اشعه لیزری با طول موج ۱۰ تا ۶۰۰ نانومتر تولید می‌شود، سپس این پرتو توسط آینه به هد برش انتقال داده می‌شود. در دستگاه لیزر فایبر نیز، نور لیزر دیودی نخست به یک فیبر نوری وارد می‌شود و در مرحله بعد از درون فیبر نور لیزر تولید شده و در هد برش مورد استفاده قرار گیرد.

فرق دستگاه لیزر CO2 با لیزر فایبر

فرق دستگاه لیزر co2 و فایبر

مزیت های لیزر فایبر در مقایسه با نوع  co2

برای این‌که بهتر بتوانید، فرق این دو نوع دستگاه را درک کرده و مقایسه دستگاه لیزر co2 و فایبر را به راحتی انجام دهید، مزایای هر دونوع دستگاه بیان می‌شود. به طور کلی مزیت‌های لیزر فایبر نسبت به 2co به شرح ذیل می‌باشد:

  • هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه، در لیزر فایبر نسبت به co2 بسیار پایین‌تر است. علت این امر این است که عدسی فوکوس که در قسمت سر دستگاه به کار رفته است، مهر و موم شده و نیاز به تعویض ندارد. این در حالی است که دستگاه لیزر 2CO مدام نیاز به تعویض قطعات و سرویس منظم سالانه دارد که می‌تواند هزینه زیادی را به فرد تحمیل نماید.
  • لیزر فایبر از بازده الکتریکی بالاتری برخوردار است و به همین دلیل در هزینه‌های کاربر صرفه جویی می‌نماید.
  • در مقایسه لیزر co2 و فایبر لازم به ذکر است که در دستگاه لیزر co2 یک‌سری کانال‌ها و آینه‌های وجود دارد که هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه را بالا می‌برد، اما در لیزر فایبر هیچ آینه‌ای دیده نمی‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که هزینه نگهداری و سرویس لیزر فایبر 50 درصد کمتر از نوع CO2 می‌باشد. مدل فایبر از طریق کابل نوری اشعه لیزر را منتقل می‌کند که این مسئله موجب کاهش تلفات انرژی و افزایش راندمان دستگاه می‌گردد.
  • دستگاه لیزر فایبر، عملیات برش فلزات را به نحو مطلوب و قابل قبول و با دقت بسیار زیادی انجام می‌دهد، همچنین لبه‌های برش کاملا ظریف هستند.
  • یکی دیگر از نکاتی که در زمینه مقایسه لیزر co2 و فایبر اهمیت پیدا می‌کند، این است که لیزر فایبر نسبت به co2 سرعت عمل بسیار زیادی در برش متریال با ضخامت کم دارد. به عنوان مثال دستگاه فایبر موقع برش فولادی با ضخامت 2 میلیمتر حدود دو برابر سریع‌تر از لیزر co2 عمل می‌کند.
  • برای درک بهتر مقایسه لیزر co2 و فایبر لازم به ذکر است که دستگاه‌های لیزر فایبر مجهز به سکوهای قابل تعویض دوگانه هستندکه به کمک آن ، ورق‌هایی که بر روی آن‌ها عملیات برش انجام گرفته است، به طور خودکار تخلیه یا بارگذاری می‌شوند. این مزیت باعث می‌شود که در زمان صرفه جویی شده و سرعت کار بالا رود.
  • در دستگاه لیزر co2 سطح بازتابنده فلزات مانع از عملکرد درست دستگاه می‌شوند، در حالی که در نمونه فایبر هیچ نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

مزایای لیزر co2 نسبت به فایبر

دستگاه لیزر co2 نیز مزیت‌های خاص خود را دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یکی از نکاتی که هنگام مقایسه لیزر co2 و فایبر جلب توجه می‌کند، این است که دستگاه لیزر CO2 سرعت فوق‌العاده زیادی برای برش مستقیم متریال با ضخامت بیشتر از 5 میلی‌متر دارد. درواقع کاربرد اصلی این دستگاه برای برش متریال با ضخامت بالاست.
  • در مقام مقایسه لیزر co2 و فایبر می‌توان گفت که در دستگاه لیزر co2 تشعشعات ناشی از اشعه لیزر تا حد زیادی توسط بدنه دستگاه جذب می‌گردد، این مزیت باعث می‌شود که صدمه کمتری به شبکیه چشم وارد شود. در لیزر فایبر، اشعه لیزر از داخل روزنه‌های ظریف موجود در بدنه دستگاه عبور کرده و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی می‌تواند به شبکیه چشم آسیب بزند.

مقایسه لیزر co2 و فایبر

تفاوت لیزر co2 و فایبر

با مقایسه لیزر co2 و فایبر حتما متوجه شدید که دستگاه‌های لیزر co2 و فایبر مزایا و معایب خاص خود را دارند و هرکدام طرفدارانی را به خود اختصاص داده‌اند. معمولا کسانی که کار برش فلزات نازک را انجام می‌دهند، تمایل دارند که از دستگاه برش فایبر استفاده کنند. مسیرحرکتی اشعه لیزر در دستگاه برش فایبر، فیبر نوری می‌باشد، در حالی که مسیرحرکتی اشعه لیزر در دستگاه co2 آیینه‌های اوپتیک است، این امر باعث می‌شود که هزینه تعمیر و نگهداری این دو ابزار با هم فرق داشته باشد و هر کدام برای متریال خاصی استفاده شوند.

یکی از نکات قابل توجه در مقایسه لیزر co2 و فایبر این است که تفاوت زیادی بین طول موج لیزر فایبر و CO2 وجود دارد. لیزر CO2 نمی‌تواند توسط فیبر نوری انتقال داده شود، اما این امر در دستگاه فایبر به راحتی امکان‌پذیر می‌باشد. این مزیت سبب می‌گردد که لیزر فایبر برای برش سطوح منحنی انعطاف زیادی داشته باشد. به همین دلیل امروزه از نوع فایبر به طور گسترده در صنعت خودرو سازی استفاده می‌شود.

بیشتر درمورد لیزر کفش بخوانید! یکی از پر درآمدترین و پولساز ترین انواع مدل لیزر!

در مقایسه لیزر co2 و فایبر از نظر طول موج اشعه لیزر باید بگوئیم که طول موج لیزری که در دستگاه CO2 وجود دارد، چیزی حدود 10.6um است، این طول موج کمک می‌کند که اشعه لیزر CO2 به خوبی توسط متریال غیر فلزی جذب شود. دستگاه برش لیزر co2 برای برش غیر فلزات کاربردهای فراوانی به همراه دارد. با توجه به این نکته دستگاه برش لیزر CO2 یک گزینه بسیار مناسب برای برش متریال غیر فلزی می‌باشد. به کمک این دستگاه می‌توان موادی نظیر پلاستیک، چوب و اکریلیک را به آسانی برش زد.

طول موج  اشعه لیزر دستگاه فایبر 1.06um است. جذب اشعه با این طول موج برای مواد غیر فلزی بسیار مشکل است، از این رو کاربرد اصلی دستگاه برش لیزر فایبر در برش متریال فلزی می‌باشد. این دستگاه ضمن این‌که فلزات نازک را به راحتی و با سرعت زیاد برش می‌زند، کیفیت محصول نهایی را نیز به شدت افزایش می‌دهد.

معایب دستگاه لیزر فایبر

روش برش لیزری دارای مزایای بسیار زیادی است و مهم ترین آن توانایی برشکاری تمام مواد را دارد. برشی که با دستگاه لیزری انجام می شود دارای دقت بسیار بالایی می باشد. ولی کاملا مسلم است که در کنار مزایا، معایبی هم وجود دارد. البته در مورد دستگاه برش لیزر با داشتن مزایای زیاد، معایب آن نگه داری دستگاه که ممکن است هزینه بر باشد، بسیار ناچیز و اندک است. این نکته نیز قابل توجه است برای استفاده از دستگاه های پیشرفته مانند دستگاه لیزر فایبر و co2 حتما باید نکات ایمنی رعایت شود تا برای دستگاه و همچنین اپراتور مشکلاتی در حین کار به وجود نیاید.

سخن پایانی

اخیرا شاهد پیشرفت بسیاری در فناوری برش انواع فلزات توسط اشعه لیزر بوده‌ایم. رایج‌ترین دستگاه‌ها، برش لیزر Co2 و فایبر می‌باشد که هر کدام طرفداران پروپاقرصی را به خود اختصاص داده‌اند. دستگاه برش لیزر CO2 می‌تواند به سهولت ورق‌هایی با ضخامت بالا را برش بدهد، در مقابل برش لیزر فایبر، بیشتر برای ورق‌های فلز نازک کاربرد دارد.

با توجه به مطالبی که در بالا در مورد مقایسه لیزر co2 و فایبر بیان شد، اکنون می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام دستگاه را خریداری نمائید. فروشگاه آنلاین خیام لیزر در زمینه فروش دستگاه برش لیزری فعالیت دارد و انواع دستگاه لیزر co2 و فایبر را به نرخ مناسب و کیفیت درجه یک عرضه می‌کند. برای ثبت سفارش خرید خود کافیست که از طریق سایت اقدام کنید.

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *