ساخت و فروش ماشین آلات لیزر

درباره حکاکی روی چوب چه می دانید؟

درباره حکاکی روی چوب چه می دانید؟

اگر به وسایل تزئینی علاقه داشته باشید، حتما مجسمه ها و تابلوهای جذابی که بر روی آن ها تصاویر زیبا حک شده را در ویترین گالری های مختلف دیده اید. شاید این سؤال برایتان پیش آمده که چطور می توان روی سطوح مختلف طرح های پیچیده را حکاکی کرد؟ یکی از هنرهای بسیار ارزشمند و زیبای کهن، حکاکی روی چوب است. هنرمند ساعت ها با عشق و علاقه، به تکه ای از یک چوب بی جان، روح می بخشد.

در گذشته محصولات چوبی حکاکی شده، با دست ساخته می شد، اما رفته رفته دستگاه های پیشرفته در این عرصه ورود کردند. این ابزارآلات، سرعت و دقت تولید محصولات چوبی زیبا را افزایش دادند، ولی باز هم ازش هنرهای دستی در جای خود باقیست. بسیاری از تولیدکنندگان لوازم دکوراتیو یا سایر لوازم چوبی، برای پاسخگویی به نیاز مشتریان خود، از خدمات لیزر روی چوب، با مصرف حداقل متریال و سرعت بسیار بالا به تولید انبوه می پردازند.

آشنایی با حکاکی روی چوب

یکی از بهترین هدایا برای عزیزانتان در مناسبت های مختلف، حکاکی چهره روی چوب با لیزر می باشد. تصور کنید عکس دوستتان یا چهره محبوب او را بر روی یک وسیله چوبی حک کرده و تقدیمش نمایید. مطمئنا هیچ گاه خاطره این کادوی زیبا را فراموش نخواهد کرد.

بهترین چوب ها برای حکاکی (خلق اثری ماندگار)

بهترین چوب ها برای حکاکی (خلق اثری ماندگار)

چوب یک ماده طبیعی است و امکان دارد ناسازگاری هایی داشته باشد پس بهتر است نسبت به چوب های مناسب برای حکاکی شناخت کافی داشته باشیم و در هنگام حکاکی به چگالی چوب و وجود ماده رزین در آن توجه کنیم. بعضی چوب ها مانند چوب حنا و کاج از سختی کمتری برخوردارند و نرم هستند اما چوب های افرا و گردو محکم تر می باشند. در انتخاب نوع چوب برای حکاکی، گونه های زیادی وجود دارد اما سه نوع معروف که زیباترین نتیجه را برای شما برجای می گذارد در ادامه به شما معرفی شده است.

1. Alder، نرم ترین چوب

این چوب از درخت آلدر که بافت بسیار نرمی دارد استخراج می شود. از ویژگی های آلدر می توان به رنگ روشن و زیبای آن اشاره کرد. تعداد رگه های موجود در آلدر خیلی کم است. و بخاطر همین ویژگی برای حکاکی عکس و طرح بهترین گزینه ممکن است.

2. گیلاس، چوبی گرم با توناژ قرمز

چوب گیلاس رزین بیشتری نسبت به دیگر چوب ها دارد و در هنگام لیزر، سوختگی تیره تری را روی چوب ایجاد می کند. اگر دوست دارید طرح تان روی چوب با رنگ تیره تری دیده شود انتخاب چوب گیلاس می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

3. افرا، چوبی با استحکام بالا

افرا چوبی روشن با تعداد رگه های پایین است. چوب افرا در حکاکی، تیره می سوزد و نمای بسیار زیبایی را به دلیل تضاد رنگی ایجاد می کند به همین دلیل استفاده از آن، برای طراحی عکس بسیار مناسب است.

انواع روش های حکاکی روی چوب

حکاکی چوب از نظر نوع ابزار به دو روش سنتی و مدرن تقسیم می شود. در شیوه های مدرن، از ماشین آلات برقی مانند دستگاه لیزر چوب استفاده می شود، که سرعت تولید محصولات چوبی را بالا می برند. اما انواع حکاکی چوب از نظر ظاهر و نوع حک ایجاد شده روی آن، به دسته های زیر تقسیم می شود:

  • حکاکی سه بعدی چوب
  • منبت کاری روی سطوح یا تراشه های چوبی
  • ویتلینگ یا ساخت دکوری های چوبی کوچک

ابزارهای کاربردی برای حک روی چوب

لیست وسایل لازم برای حکاکی روی چوب شامل موارد زیر می باشد:

  1. چاقوی مخصوص حکاکی با تیغه صاف، اریب و گرد
  2. مغار در سایزهای مختلف
  3. مته حکاکی روی چوب
  4. اسکنه قاشقی، v شکل و u شکل

حرف آخر

حکاکی روی چوب هنری ارزشمند است که با ایجاد اشکال و نقوش زیبا بر سطح تکه های چوبی، به آن ها جان می بخشد. برای خلق این اثر هنری روی چوب به ابزارآلاتی مانند ست چاقوی حکاکی، مغار، مته و اسکنه با شکل های مختلف قاشقی، V شکل و U شکل نیاز هست. از انواع حک چوب می توان به مدل سه بعدی، منبت کاری و ویتلینگ اشاره نمود. از بهترین انواع چوب نیز برای حکاکی می توان به افرا، صنوبر، بلوط، ماهاگونی، گیلاس، گردو و کاج اشاره نمود.

سوالات متداول

چه چوب هایی برای حکاکی مناسب هستند؟

  • چوب افرا
  • چوب صنوبر
  • چوب بلوط
  • چوب گردوی سفید
  • چوب کاج
  • چوب گیلاس

ابزار لازم برای حکاکی روی چوب کدامند؟

  • ست چاقوی حکاکی با تیغه های مورب، گرد و صاف
  • اسکنه با شکل های مختلف قاشقی و V و U
  • مغار و مته در سایز و شکل های مختلف

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *