مهم ترین تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری

تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری

تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری از آن دست سوالاتی بوده که هنگام خرید برای افراد به وجود می‌آید. بسیاری نمی‌دانند که هرکدام از این دو وسیله چه کاربرد و تفاوت‌هایی داشته به همین علت ممکن است بودجه خود را برای خرید اشتباهی خرج کنند. بسیاری از کارهایی که در قدیم به سختی انجام می‌شد، این روزها با دستگاه برش لیزر به سرعت و با زحمت کمی انجام می‌شود. از طرفی ورود این تجهیزات، مشاغل جدیدی را هم ایجاد کرده است. تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا با تفاوت بین برش لیزر و حکاکی لیزر (Laser engraving) بیشتر آشنا شوید.

تفاوت بین حکاکی لیزری و برش لیزری چیست؟

در قدم اول باید با تعاریف آشنا شویم تا بتوانیم فرق حکاکی لیزر و برش لیزر را بهتر درک کنیم. اولین تفاوت بین حکاکی لیزری و برش لیزری این است که یکی از آن‌ها فقط عمل حک کردن را انجام می‌دهد و دیگری یک قطعه را برش می‌زند.

به عنوان مثال شما تولید کننده برخی قطعات فلزی تزئینی هستید و می‌خواهید نام برند خود را پشت آن قطعه حک کنید. برای این کار با توجه به بودجه و نیازی که دارید به سراغ خرید یک دستگاه حکاکی می‌روید. این دستگاه با اتصال به کامپیوتر اطلاعات مورد نظر شما را روی قطعه حک می‌کند.

حکاکی لیزر، سریع ترین روش در انواع روش های حکاکی می باشد.

در حالت دیگر شما قصد برش قطعه فلزی یا برش غیر فلزات را دارید. در این حالت از دستگاهی استفاده می‌کنید که به عمق دلخواه شما نفوذ کرده و جسم را برش می‌دهد. به عنوان مثال همچنان فرض کنید که زیورالات درست می‌کنید و برای بالا بردن دقت کارها یک دستگاه برش لیزر (laser cut) خریداری می‌کنید. این دستگاه، قطعه شما را براساس مدلی که به آن می‌دهید برش می‌زند.

تا اینجا با اولین تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری آشنا شدید. نکته مهم بعدی که باید بدانید این است که تمام دستگاه‌هایی که کار برش را انجام می‌دهند، با تغییر تنظیمات می‌توانند حکاکی هم را هم انجام بدهند. فقط باید هنگام وارد کردن اطلاعات به سیستم، عمق مورد نظر خود را تغییر دهید. هرچقدر که عمق بیشتر باشد، احتمال برش قطعه هم بیشتر می‌شود.

چه چیزی باعث ایجاد تفاوت در عملکرد دستگاه لیزری می‌ شود؟

چه چیزی باعث ایجاد تفاوت در عملکرد دستگاه لیزری می‌ شود؟

چیزی که در اینجا باعث تغییر در نحوه کارکرد دستگاه لیزر می‌شود، لنز آن دستگاه است. به بیان ساده‌تر قدرتی که لیزر برای حکاکی و برش به کار می‌برد متفاوت است. هنگامی که قرار است چیزی برش داده شود، فاصله کانونی لیزر بیشتر بوده و هنگامی که قرار است فقط حک انجام شود، فاصله کانونی بسیار کمتر است. به همین علت در صورتی که هزینه‌ای برای خرید دستگاه کرده باشید، می‌توانید هر دو استفاده را از آن انتظار داشته باشید.

از دستگاه‌ های برش لیزر در صنایع مختلف از جمله نظامی، تبلیغاتی، کیف و کفش، تزئینات، زیورالات و حتی ساختمان سازی استفاده می‌شود. تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری در این است که با توجه به نیاز شما می‌تواند هدف مستقلی را دنبال کند. اگر می‌خواهید تا دستگاه شما دقت و ظرافت بالاتری داشته باشد، باید به دنبال دستگاه‌هایی با این ویژگی بگردید. اگر هم سرعت بالای کار برایتان بیشترین اهمیت را داشته باشد، باید این ویژگی را هنگام خرید حتما مدنظر قرار دهید.

با کسب درآمد با دستگاه برش فلزات و غیر فلزات، زندگی رویایی خودت رو بساز!

نکات مهم خرید دستگاه حکاکی لیزر و برش لیزر

هنگام خرید دستگاه مورد نظر باید به فرق حکاکی لیزر و برش لیزر بسیار دقت کنید. متریال استفاده شده در دستگاه‌ها با هم متفاوت هستند. برخی از آن‌ها توان بالایی داشته و می‌توانند ساعت‌ها بدون وقفه و استراحت کار کنند. با این حال برخی از دستگاه‌های دیگر قدرت چندانی نداشته و اگر بی‌وقفه فعالیت کنند خراب می‌شوند.

مورد دیگری که باید به آن دقت کرد سرعت دستگاه است. مانند دستگاه پرینتر، لیزر‌ها هم سرعت خاص خود را دارند. در صورتی که بیش از ظرفیت دستگاه از آن کار بکشید، قطعات آن آسیب دیده و عمر دستگاه کوتاه می‌شود. اگر کار شما دقت چندانی نیاز ندارد اما از طرفی سرعت بالا، عنصر حیاتی بوده باید به سراغ دستگاه‌هایی با این ویژگی بروید.

در ادامه موضوع تفاوت بین برش لیزری و حکاکی لیزری باید به این مساله هم اشاره کنیم توانایی دستگاه روی اجسام مختلف هم متفاوت است. برخی از دستگاه‌ها می‌توانند هم روی فلزات و هم روی غیر فلزات حکاکی کرده و برش بزنند. با این حال برخی دیگر به صورت اختصاصی فقط روی فلزات (برش فلزات) یا فقط روی غیر فلزات کار می‌کنند. هرچقدر که کارکردهای دستگاه متفاوت‌تر باشد، قیمت دستگاه هم بالاتر خواهد بود.

دستگاه لیزر چه تصاویری را حک می‌ زند؟

دستگاه لیزر چه تصاویری را حک می زند؟

در مطالعه تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری به این سوال برخورد می‌کنیم که هرکدام از این‌ها چه تصاویری را می‌توانند حک کنند؟ در پاسخ باید بگوییم که هیچ محدودیتی برای این کار وجود ندارد. شما می‌توانید هرگونه تصویر، نوشته، آرم و لوگو و یا یک شکل هندسی را روی هر قطعه‌ای که بخواهید، برش بزنید یا حک کنید.

برای این کار فقط باید خلاق باشید و با توجه به هدف و نیازی که دارید عمل کنید. هرچقدر که طرح مورد نظر شما دقیق‌تر و زیباتر باشد، نتیجه هم دلخواه‌تر خواهد بود.

بیشتر فلزات، چوب و پلاستیک را می توان با لیزرهای حکاکی طراحی و تزئین کرد.

سخن پایانی

در این مطالب به بررسی تفاوت حکاکی لیزری و برش لیزری پرداختیم و متوجه شدیم که هر دو عمل توسط یک وسیله انجام می‌شود. تنها فرق حکاکی لیزر و برش لیزر در عمق ایجاد شده توسط لیزر است. این عمق هم که با استفاده از تنظیمات لنز انجام می‌شود می‌تواند به دلخواه کاربر تغییر کند. بنابراین بهتر است هنگام خرید تمرکز خود را روی بودجه مورد نظر و هدفی که از خرید دستگاه دارید، بگذارید؛ زیرا هر دو عملکرد توسط یک دستگاه انجام می‌شود. با مراجعه به خیام لیزر، تمام خدمات لیزری خود را با بالاترین کیفیت انجام دهید.

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *