ساخت و فروش ماشین آلات لیزر

انواع تیغه برش در صنایع مختلف (معرفی 12 تیغه برش)

انواع تیفه برش

هنگام انتخاب تیغه برش باید به فاکتورهای زیادی برای استفاده در دستگاه برش لیزر خود توجه کرد. آن طور که بسیاری از مردم فکر می‌ کنند از بین انواع تیغه برش، مانند تیغه برش پلاستیک، تیغه گرانیت بر، سرامیک بر و غیره، انتخاب تیغه صحیح و کارامد کار ساده‌ ای نیست. ابتدا باید مشخص کنید که دستگاه شما به چه تیغه‌ ای نیاز دارد؟ سپس تعیین کنید، چه چیزی را می‌ خواهید برش دهید و چه نوع برشی را انجام خواهید داد.؟ پس از آن، عرض تیغه‌ ای را که برای نوع برش مورد نظر شما مناسب است انتخاب کنید. در این مقاله از خیام لیزر قصد داریم به معرفی جامع انواع این تیغه‌ های برش بپردازیم و کاربرد آن‌ ها را بیان کنیم.

با قدرت تیغه های برش بیشتر آشنا شوید!


برای مشاهده ویدیو بالا که در ارتباط با برش آلومینیوم و استیل می باشد، نیاز به تغییر ای پی یا همان فیلتر.شکن دارید.

انواع تیغه برش در صنایع

یکی از اصلی ترین تجهیزات برش، تیغه برش است که با توجه به نوع کابرد در انواع گوناگونی تولید می شود.  این تیغه ها از برش الماس گرفته تا برش پلاستیک کاربرد دارند! لازم است بدانید، انواع تیغه برش، دندان‌ هایی دارند که روی برشی که ایجاد می‌ کنید تاثیر می‌ گذارند. به طور کلی هر چه تعداد دندان‌ ها بیشتر باشد، برش ریزتر خواهد بود. اگر می خواهید انتخاب درستی در هنگام خرید تیغه داشته باشید بهتر است با انواع آن آشنا شوید. تیغه های برش به طور کلی به سه دسته زیر تقسیم می شوند که در ادامه مدل های مختلف مورد استفاده در صنعت را نیز به شما معرفی می کنیم.

  1. تیغه های ریپینگ (بین 24 تا 30 دندان) 
  2. تیغه ترکیبی (30 تا 60 دندان)
  3. تیغه های برش متقاطع ( 60 تا 90 دندان)

دریافت مشاوره

برای دریافت مشاوره تخصصی، لطفا شماره تماس خود را در فرم وارد نمایید. همچنین می توانید با کارشناسان ما 09152159646 (خانم ظفرزاده ) و یا 09152159636 (خانم دهنوی) تماس حاصل فرمایید.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان، لطفا شماره تماس خود را در فرم زیر وارد نمایید. و یا می توانید با شماره 05136072452 (دفتر فروش) و 05136516161 (واحد خدمات) تماس حاصل فرمایید.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

1. تیغه گرانیت‌ بر، بهترین گزینه برای مصالح ساختمانی

می توان گفت تیغ گرانیت بر، یکی از ابزارهای برش فلزات می باشد که برای دستیابی به برش‌ های صاف و منظم بر روی مصالح ساختمانی سخت، ایده‌آل است. بنابراین آن‌ ها انتخاب مناسبی برای برش کاشی و سرامیک، سنگ‌های گرانیتی، موزاییک و بلوک‌ های سنگ‌ فرش سفالی و آجر می‌ باشند. همچنین این تیغه در اندازه‌های رایج ۱۱۵ میلی‌متر، ۱۲۵ میلی متر و ۲۳۰ میلی متر ساخته میشوند. طول عمر تیغه بر اساس اندازه رینگ است، رینگ‌های بلندتر عمر طولانی‌ تری خواهند داشت.

انواع تیغ گرانیت بر می‌ توانند به صورت مرطوب یا خشک استفاده شوند. بعضی از این تیغه ها دارای لبه پیوسته یا شیاردار هستند. تیغه‌های لبه پیوسته دقیق‌ تر بوده و کمترین تراشه را هنگام برش سنگ ایجاد می‌ کنند؛ در حالی که تیغه‌ های شیاردار سریع‌ تر عمل می‌ کنند اما مستعد لب‌ پر کردن سنگ‌ ها هستند.

2. صفحه الماسه، یکی از پرکاربردترین تیغه های صنعتی

صفحه الماسه

فهرست موادی که تیغه‌ های الماس می‌ توانند برش دهند بسیار گسترده‌ تر از آن است که بتوان تک تک موارد را نام برد. الماس سخت‌ترین ماده معدنی شناخته شده است و به همین دلیل قابلیت برش همه اشیاء دیگر را دارد. به عنوان مثال در صنایع برای برش مواد زیر از صفحه الماس استفاده می‌شود:

  • چینی و سرامیک
  • گرانیت، تخته سنگ
  • سایر سنگ‌ های طبیعی
  • سنگ مرمر
  • شیشه
  • بتن و بتن مسلح
  • آجر
  • کاشی و سنگ فرش‌ های مختلف

3. تیغه سرامیک‌ بر

اگر به دنبال یک تیغه برای برش کاشی و سرامیک باشید، به سرعت متوجه خواهید شد که گزینه‌ های زیادی وجود دارد. برخی از تیغه‌ هایی که برای برش کاشی طراحی شده‌اند با عنوان تیغه سرامیکی یا تیغه کاشی شناخته می‌ شوند. این گوناگونی می‌تواند انتخاب تیغه‌های مناسب برای برش سطوح سرامیکی، کاشی‌های چینی یا سایر مواد متخلخل را به یک چالش تبدیل کند. تیغ سرامیک بر، می‌ تواند به صورت لبه نازک، لبه شیاردار و یا به صورت پیوسته وجود داشته باشد که شما بر اساس میزان سختی سطح مورد نظر و ظرافت مورد انتظار می‌ توانید آن‌ ها را انتخاب کنید.

برای برش سنگ مرمر، شیشه، چینی و سرامیک از تیغه های برش یکسانی استفاده می شود.

4. تیغ اره گردبر

تیغ اره گردبر یک ابزار دستی یا رومیزی است که برای برش بسیاری از مواد مانند چوب، پلاستیک، فلز و سنگ استفاده می‌شود. تمام تیغ اره‌های گردبر دارای یک دیسک یا تیغه با دندانه‌هایی در لبه خود هستند. هنگام انتخاب این نوع تیغ باید این نکته را در نظر بگیرید که برای چه کاری می‌خواهید آن را استفاده کنید. زیرا تیغ اره گردبر انواع گوناگونی دارد و می‌ تواند برای مصارف متنوعی استفاده شود.

جالب است بدانید، سر این تیغه ها از کاربید تشکیل شده است تا مدت بیشتری تیز بماند.

5. تیغه برش آسفالت

تیغه برش آسفالت

تیغه‌های برش آسفالت دارای عرض‌های متفاوتی هستند که قدرت برش متفاوتی را ارائه می‌دهند. عرض یک تیغه تعیین کننده عمق برش شما خواهد بود. بنابراین، قبل از اینکه تیغه برش آسفالت را انتخاب کنید، ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که چه عمق برشی را می‌خواهید انجام دهید.

قبل از انتخاب تیغه آسفالت، حتما قطر تیغه را با قابلیت دستگاه خود مقایسه کنید. اندازه تیغه‌های دایره‌ای مانند تیغه‌های آسفالت الماسی معمولا بر اساس قطر تیغه آن‌ها گروه‌بندی می‌شوند. باید اطمینان حاصل کنید که قطر تیغه از حداکثر عرض مورد نیاز دستگاه شما تجاوز نکند. اگر قطر تیغه شما کمتر از حد نیاز باشد، عمق برش شما کافی نخواهد بود و اگر بالاتر باشد ممکن است خطرناک باشد.

با تیغه برش الماسی می توانید سخت ترین مواد را برش دهید!

6. تیغه آهن‌ بر یا اره سرد

انواع تیغه برش که برای برش فلزات استفاده می‌شود بسیار زیاد است. تیغه آهن‌بر معمولا قابل استفاده برای برش انواع فلزات مثل آلومینیوم، روی و مس نیز هست. این تیغه‌ها از جنس بسیار مستحکمی ساخته شده‌اند که در مقابل ساییده شدن سریع مقاومت می‌کنند. تیغه‌های آهن‌بر دارای بدنه‌های فولادی آلیاژی سخت هستند. این طول عمر تیغه شما را افزایش می‌دهد و برش‌هایی با بالاترین کیفیت را برای شما به ارمغان می‌آورد. تیغه‌ها دارای دندانه‌های با نوک کاربید با تراش‌های متناوب مخروطی هستند که به شما امکان می‌دهد فلز را به سرعت برش دهید.

تیغه HSS جامد و نوک تنگستن کاربید (TCT)، از انواع تیغه برش هستند که برای فلزات مورد استفاده قرار می گیرند.

7. تیغ اره عمودبر

تیغ اره عمودبر یک ابزار برقی دستی است که می‌تواند برش‌ های عمود و منحنی ایجاد کند. انواع تیغه برش عمودبر دارای یک تیغه رو به پایین هستند که توسط یک دسته بالایی هدایت می‌شود. این تیغ اره‌ها وزن کمی دارند و به راحتی قابل جابجایی‌اند. همچنین نسبتا کم صدا هستند و برای برش دادن الگوهای چوبی نازک مانند تخته سه‌لا بسیار کاربرد دارند. تیغ‌اره عمودبر یک تیغه برش همه‌کاره است که می‌تواند در بسیاری از امور روزمره نیز به شما کمک کند.

8. تیغه برش پلاستیک

تیغه برش پلاستیک، یکی از انواع تیغه برش

امروزه در صنایع مختلف، از تیغه‌ ها برای برش مواد پلاستیکی استفاده می‌ شود. در برش نایلون‌، فوم، دستگاه‌ های دوخت و غیره همه از تیغه برش پلاستیک استفاده می‌ کنند. برش پلاستیک به دلایل متعدد دشوارتر از مواد دیگر است. چون ممکن است برخی، در طول فرآیند برش ذوب شوند و لازم است اقدامات مناسبی را برای جلوگیری از آن انجام دهید. دلیل دیگری که کار برش و حکاکی لیزر روی پلاستیک را سخت می کند این است که، سطوح پلاستیکی مستعد خراش هستند و گاهی لبه‌ ها زمانی که پروژه کامل می‌ شود نیاز به صاف شدن دارند؛ این باعث می‌ شود که برای برش آن‌ ها نیاز به تیغه‌ های مخصوص باشد.

لازم است بدانید، یکی از فعالیت هایی که امروزه بسیار مورد توجه افراد و کسب و کارهای جدید قرار گرفته و می تواند کار تیغه برش پلاستیک را انجام دهد، حکاکی و بررش لیزری پلاستیک است.

9. تیغه برش مواد غذایی

تیغه‌های مخصوص مواد غذایی برای عملیات برش، پوست کندن و قطعه قطعه کردن در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم است که در ساخت این تیغه‌ها از فلزات غیر قابل اکسید استفاده شود، زیرا بسیاری از مواد غذایی خاصیت اسیدی دارند و باعث خورندگی فلزاتی چون فولاد و زنگ زدن آن‌ها می‌شوند. این اکسید شدن می‌تواند باعث آلوده شدن مواد غذایی نیز شود.

10. تیغه برش کاغذ و صنعت چاپ

در صنعت چاپ از تیغه‌های برش و دستگاه برش غیر فلزات برای بریدن کاغذها و هم‌اندازه کردن آن‌ها استفاده می‌شود. این تیغه‌ها به طور معمول رومیزی و ثابت هستند و به صورت اتوماتیک کاغذها به آن وارد شده و در ابعاد استاندارد و از پیش تعیین شده برش داده می‌شوند. این تیغه‌ها که به شکل دیسک هستند عموما از جنس فولاد ساخته می‌شوند.

11. تیغه برش پارچه و صنعت نساجی

برش برای پارچه

در کارگاه‌های بزرگ نساجی از تیغه‌های مختلف برای برش قواره های پارچه استفاده می‌شود. این تیغه‌ها اندازه‌های گوناگون و شکل‌های متنوعی دارند. انواع تیغه برش پارچه می‌تواند به صورت یک لبه یا دو لبه تولید شود. از آنجا که پارچه یک محصول نرم و لطیف است برای برش به جنس مقاوم و مستحکمی نیاز ندارد. ممکن است جنس پارچه تا حدودی بر نوع تیغه نیز موثر باشد. اما به طور معمول این تیغه‌ها از جنس استیل ساخته می‌شوند.

اما شیوه مدرن دیگری هم برای برش قواره های پارچه وجود دارد. برش لیزری پارچه با استفاده از پرتو لیزر با حرارت بالا می تواند انواع طرح های مختلف را با دقت باورنکردی بر روی اجسام مختلف بیاندازد. همچنین دستگاه فایبر مارکینگ هم می تواند طرح ها و حکاکی های زیبایی بر روی انواع پارچه انجام دهد. البته که می دانید این دستگاه مواد گوناگونی را برش و حکاکی می کند.

12. تیغه برش لوله و پروفیل

این تیغه‌ ها نیز انواع مختلفی دارند و در بسیاری از موارد می‌ توانند با تیغه‌ های برش سنگ و فلز مشترک باشند. اما به طور معمول از تیغه‌های با جنس سنگ فیبری برای برش لوله‌ ها استفاده می‌ شود. تیغه‌ های سنگ فیبر را همچنین می‌ توان برای برش سنگ نیز استفاده کرد اما باعث کاهش سریع عمر آن خواهد شد. این تیغه‌ ها کیفیت بالایی در برش لوله ارائه می‌ دهند و می‌ توانند عمر نسبتا بالایی داشته باشند.

جمع‌ بندی، 0 تا 100 انواع تیغه برش

تیغه‌ های برش در شکل‌ ها، اندازه‌ ها و جنس‌ های مختلفی ساخته شده‌اند. هر کدام از این تیغه‌ ها می‌تواند برای نوع خاصی از برش مناسب باشد. تیغه‌ هایی که نازک‌ تر هستند برای کارهای ظریف‌ تر و تیغه‌ های ضخیم‌ تر برای کارهایی که به قدرت و سرعت بالایی نیاز دارند، مناسب هستند. تقریبا تمام صنایع به شکلی از تیغه‌ های برشی استفاده می‌کنند. بعضی از صنایع به تیغه‌ های مستحکم و مقاوم نیاز دارند و بعضی دیگر از تیغه‌ های تیز و دقیق‌ تر استفاده می کنند.

در این مقاله به بررسی انواع تیغه برش و کاربرد آن‌ها در انواع صنایع پرداختیم. قطعا کاربرد تیغه‌ های برش بیشتر از این موارد است، برای اطلاعات بیشتر در زمینه برش لیزری می‌ توانید به وب سایت خیام لیزر مراجعه کنید.

سوالات متداول

در برش های دقیق و ریز، کدام یک از انواع تیغه برش کاربرد دارد؟

برای ایجاد برش در هر متریالی، باید تیغه مخصوص آن را انتخاب کنید اما به طور کلی هر چه تعداد دندان‌ ها در تیغه بیشتر باشد، برش ریزتر خواهد بود.

کاربرد تیغه اره گردبر چیست؟

تیغ اره گردبر انواع گوناگونی دارد و می‌ تواند برای مصارف متنوعی مانند برش چوب، پلاستیک، فلز و سنگ استفاده شود.

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *