ساخت و فروش ماشین آلات لیزر

معرفی انواع ابزارهای برش فلزات

انواع ابزارهای برش فلزات

امروزه شاهد کاربرد فراوان ورق‌های فلزی در صنایع مختلفی از جمله معماری و برج سازی هستیم. این مهم به واسطه قابلیت‌های خاص ورق‌های فلزی همچون انعطاف پذیری بسیار صورت می‌گیرد. برای استفاده از ورق‌های فلزی نخست این محصولات باید به اندازه‌‌های کوچک‌تر برش داده شوند. امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی انواع ابزارهای برش فلزات در مدل‌ها و قیمت‌های متفاوتی به بازار عرضه شده است.

ابزارهایی که به این منظور در بازارهای مختلف به فروش می‌رسند به طور کلی به دو دسته تقسیم خواهند شد: ابزارهای ماشینی و ابزار‌های دستی. در این مقاله قصد داریم شما را با همه نوع ابزار برش فلزات آشنا کنیم، پس تا انتهای مقاله ما را یاری نمایید.

برای برش فلز از چه وسیله ای استفاده کنیم؟

  • قیچی دستی
  • قیچی ماشینی
  • سنگ فرز
  • قیچی اهرمی
  • دستگاه الکترود
  • دستگاه برش لیزر
  • دستگاه CNC
  • دستگاه هواگاز

معرفی پرکاربردترین ابزار برش فلزات

در اینجا تعدادی از انواع ابزارهای برش فلزات که بیشترین کاربرد را در صنایع دارند، مورد بررسی قرار داده‌ایم. بد نیست که بدانید شرکت خیام لیزر خراسان با ارائه خدمات برش لیزر مشهد و فروش انواع دستگاه های برش لیزر، در این صنعت جزو برترین ها می باشد.

1. قیچی دستی

قیچی دستی

قیچی دستی به منظور برش دادن ورق‌های فلزی با ضخامت کم و در حدود ۱.۵ میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق‌های گالوانیزه، رنگی و روغنی توسط این ابزار برش داده می‌شوند. قیچی‌های دستی مطابق با نوع کاربری خود به انواع راست بر و چپ بر تقسیم شده و اصولا برمبنای قانون اهرم تولید می‌گردند.

قیچی‌های دستی که برای برشکاری ورق مورد استفاده قرار می‌گیرند، در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. به طور کلی انواع قیچی‌های دستی به شرح ذیل می‌باشد:

  • نوعی از قیچی دستی یک تیغه پهن و یک تیغه باریک دارد و اغلب برای برش مستقیم به کار می‌رود.
  • یکی دیگر از انواع ابزارهای برش فلزات، قیچی دستی است که تیغه صاف و پهن دارد و به منظور برشکاری مستقیم از آن استفاده می‌شود.
  • نوع دیگر قیچی دستی دارای تیغه پهن و خمیده است که عملیات برش را در محل زاویه‌دار انجام می‌دهد.
  • یکی دیگر از انواع این ابزار، قیچی دستی با تیغه باریک منحنی است که معمولا برای برش‌های فرم‌دار به کار می‌رود.
  • قیچی دستی با یک تیغه دوبل و یک تیغه باریک نیز برای برش لوله‌هایی نازک با قطر کم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • نوع دیگر قیچی دستی تیغه صاف و باریکی دارد که کاربرد آن در برش داخلی مستقیم و فرم‌دار می‌باشد.

2. قیچی ماشینی

قیچی ماشینی نیز یکی دیگر از انواع ابزار برش فلزات است. برای ابزار برش فلزات ضخیم استفاده می‌شود. قیچی ماشینی به دلیل نیروی مکانیکی پرقدرتی که بر فلزات با ضخامت بالا اعمال می‌کند، آن‌ها را به راحتی برش می‌دهد. در این دسته از ابزارها بخشی از فرآیند برش به‌ صورت خودکار انجام می‌گردد.

قیچی ماشینی دارای انواع مختلفی هستند، که عبارتند از:

  • قیچی برقی انیورسال
  • قیچی‌های گیوتین
  • قیچی‌های گردبرمکانیزه

یکی از انواع ابزارهای برش فلزات گیوتین می‌باشد که یک قیچی مخصوص است و سایز بزرگی دارد. این ابزار اغلب به کمک جک‌ های هیدرولیکی و جریان الکتریسته کار می‌کند و فلزاتی با ضخامت متوسط را به سهولت برش می‌دهد. گیوتین از قدرت زیادی برخوردار است، اما معمولا برای برش عرضی و طولی کاربرد دارد.

این نوع از قیچی برای برش دادن ورق‌های فلزی تا ضخامت ۳۰ میلیمتر به کار می‌رود. گیوتین به عملیات برش سرعت بخشیده و در سه نوع پدالی و مکانیکی و هیدرولیکی در بازار مصرف وجود دارد.

دستگاه برش میلگرد هم یک نوع قیچی خاص است که اغلب در کارگاه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگردهای حرارتی، زیگزاگ و مش توسط این دستگاه تولید می‌شوند. همان طور که احتمالا می دانید دستگاه های برش فقط مختص به فلزات نمی باشد و دستگاه های برش غیر فلزات هم کاربرد ها و مزایای فراوانی را در اختیار صاحبان این کسب و کار و حرفه در بر دارد.

3. سنگ فرز

سنگ فرز

یکی دیگر از انواع ابزارهای برش فلزات سنگ فرز است که استفاده از آن قدمتی طولانی دارد. این وسیله برای برش ورق‌های فلزی، لوله، میلگرد، تیرآهن و غیره کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای سنگ فرز می‌توان به صیقل دادن فلزات به کمک آن‌ها اشاره نمود. قسمت‌های مختلف سنگ فرز دارای ضخامت‌های مختلفی هستند از جمله، سنگ مخصوص برش سه میلی متری و سنگ ساب شش میلی متری.

4. قیچی اهرمی

قیچی اهرمی ‌یکی دیگر از انواع ابزارهای برش فلزات است. قیچی اهرمی‌دارای یک لبه ثابت و یک لبه متحرک است، این یکی از ویژگی‌هایی است که فقط مخصوص این وسیله کاربردی است. این ابزار می‌تواند ورق‌های فلزی با ضخامت ۴ تا ۵ میلی‌متر را به سهولت برش بدهد. قیچی اهرمی‌ در مقایسه با قیچی دستی می‌تواند، ورق‌هایی با ضخامت بیشتر را برش بزند.

سازندگان قیچی اهرمی ‌را در مدل‌های ساده، مرکب و وزنه‌ای تولید کرده‌اند. نوع اهرمی ‌ساده یک تیغه ثابت در قسمت پایین و یک تیغه متحرک در بالا دارد. طول تیغه‌ها حدود ۱۵ تا۳۰ سانتی‌متر می‌باشد و به سهولت می‌تواند، ورق‌های فلزی تا ضخامت ۵ میلی‌متر را برش دهد.

5. دستگاه الکترود

الکترود

 این وسیله نیز یکی دیگر از انواع ابزارهای برش فلزات است. دستگاه الکترود از قدرت مناسبی برای برش فلزات برخوردار است و این کار را به کمک یک‌سری الکترودهای ویژه انجام می‌دهد. دستگاه الکترود بسیار به دستگاه جوشکاری و جوش لیزر شباهت دارد، البته برای ساخت روکش الکترود برش‌کاری از متریال پرفشار استفاده می‌شود.

6. دستگاه برش لیزر

دستگاه برش لیزر نیز از جمله انواع ابزارهای برش فلزات می‌باشد. این نوع دستگاه به دلیل اینکه فلزات را با دقت زیاد برش می‌زند، محبوبیت بسیاری دارد. فلزهایی که با دستگاه لیزری برش می‌خورند، دچار آسیب‌هایی مانند لب‌ پر شدن و غیره نمی‌ شوند.

دستگاه لیزری به آسانی و بدون نیاز به اپراتور عملیات برش را انجام داده و به راحتی می‌تواند فلزات با ضخامت 10 تا 25 میلی‌متر را برش بزند. دستگاه لیزری در ضخامت‌های کم سرعت بسیار زیادی دارد، البته لازم به ذکر است که برای برش فلزات گوناگون باید از لیزرهای مختلفی استفاده نمود. این ابزار ورق‌های فلزی را بسیار ظریف و با دقت برش داده و کیفیت محصول نهایی را به شدت افزایش می‌دهد، از این رو امروزه بسیار پرکاربرد می‌باشد.

7. دستگاه CNC

 یکی از انواع ابزارهای برش فلزات که محبوبیت زیادی در بین مصرف‌کنندگان دارد، دستگاه CNC می‌باشد. کاربرد اصلی این وسیله برای برش دادن ورق‌های گالوانیزه می‌باشد. CNC به راحتی می‌تواند ورق‌هایی با ضخامت ۸ میلی‌متر را برش بدهد.

به کمک دستگاه CNC می‌توان عملیات مختلفی مانند تراش، برش و حکاکی را بر روی ورق فلزی انجام داد. دستگاه‌ سی‌ ان‌ سی فلزاتی نظیر استیل، آهن و آلومینیوم را به‌راحتی و خیلی ظریف و دقیق برش می‌دهد و یکی از ابزارهای پرفروش در زمینه برش فلزات می‌ باشد.

8. دستگاه هواگاز

دستگاه هواگاز

دستگاه هواگاز در گروه ابزار برش فلزات قرار دارد که از جمله قدیمی‌ترین وسایلی است که در برش فلز به کار می‌رود. طرز کار دستگاه هواساز به این صورت است که با حرارت دادن فلز باعث برافروختگی آن شده و با ساطع کردن اکسیژن بر روی ورق فلزی به سهولت آن را برش می‌زند.

برش فلزات با دستگاه هواگاز مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به کم‌هزینه بودن و اقتصادی بودن این روش اشاره کرد. هواگاز فلزات با ضخامت‌های بالا را به‌راحتی برش داده و کیفیت قطعه برش داده شده در حد مطلوب و قابل قبول است.

ویژگی‌ های دستگاه برش هواگاز در زیر آمده است:

  1. برخورداری از سیستم چیدمان اتوماتیک
  2. امکان برش فلزات تا ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر
  3. قابلیت برش انواع فولادهای کربنی در سایزهای متفاوت
  4. میز برش ساده در سایز مناسب

سخن پایانی

برش فلزات به‌دلیل سختی و استحکام زیاد آن‌ها در اغلب موارد، بسیار دشوار است و اگر از ابزارهای مناسب برای این کار استفاده نشود، از دقت و کیفیت کار می‌کاهد. در واقع ابزار برش فلزات در قیمت‌های مختلف و کیفیت متفاوت به بازار مصرف عرضه شده است که نه تنها دقت کار را بالا می‌برد، بلکه رشد صنایع فلزی را نیز به دنبال داشته است. در این راستا فروشگاه آنلاین خیام لیزر انواع دستگاه‌های برش لیزر درجه یک و مرغوب را به صورت اینترنتی و با نرخی مناسب و مقرون به‌صرفه عرضه می‌کند. به کمک این ابزار کاربر می‌تواند، قطعات فلزی را با مختصات دقیق برش داده و کیفیت کار خود را افزایش دهد.

ویژگی‌ های دستگاه برش هواگاز چیست؟

دستگاه برش هواگاز که یکی از انواع ابزارهای برش فلزات می باشد، ویژگی هایی مثل: برخورداری از سیستم چیدمان اتوماتیک – امکان برش فلزات تا ضخامت ۳۰۰ میلی‌متر و میز برش ساده در سایز مناسب بخشی از ویژگی های این دستگاه می باشد که اطلاعات بیشتر در مقاله برایتان بیان شده است.

ابزارهای برش فلزات چند نوع هستند؟

انواع ابزارهای برش فلزات به چندین بخش تقسیم می شوند که بخشی از آن ها مثل قیچی دستی، صنعتی، دستگاه برش لیزر، دستگاه الکترود و … می باشند که به طور مفصل توضیحاتی در این مقاله بیان شده است.

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *