معرفی کامل انواع دستگاه برش چوب (6 ابزار کاربردی)

مهم ترین انواع ابزار برش چوب

با توجه به اینکه انرژی بسیاری در چوب و وسایل ساخته شده از آن وجود دارد، امروزه یکی از کارهای هیجان انگیز برای هر انسانی، ساخت وسایل چوبی است. شاید برایتان سوال شده باشد برای بریدن چوب از چه چیزی استفاده کنیم؟ بدون شک شناخت انواع دستگاه برش چوب مانند اره دستی، اره موتوری، اره فارسی بر و… به شما کمک می کند تا بتوانید با انتخاب ابزار مناسب، این کار را با کیفیت بهتری انجام دهید. یکی از تجهیزات پیشرفته و پرکاربرد در ساخت وسایل چوبی، ابزارهای مربوط به برش لیزر چوب است.

نقش اصلی ابزار برش چوب در صنعت

در صنعت ابزارهای گوناگونی برای برش چوب وجود دارد که به‌ منظور استفاده بهتر و بهینه‌ تر اقدام به دسته‌ بندی آن‌ ها بر اساس کاربرد کرده اند. انواع دستگاه برش چوب در مدل‌ های دستی، موتوری و برقی وجود دارند که برخی از این ابزارها می‌ توانند با برق یا بنزین کار کنند. افراد باید در ابتدا نوع کار خود را بسنجند و در ادامه باتوجه‌ به نیاز خود اقدام به انتخاب و خریداری ابزار برش چوب کنند.

دقت کنید ابزارهای مختلف، روی چوب‌ گوناگون نتیجه‌ های متفاوتی از خود نشان می‌ دهند. این موضوع باعث می‌ شود که یکی از عوامل اثر گذار هنگام انتخاب ابزار برش چوب، نوع چوبی باشد که می‌ خواهید روی آن کار کنید. یکی از تجهیزات جدید برش چوب که هر نوع چوبی را می تواند برش دهد، دستگاه برش لیزر است که امروزه به دلیل سرعت و دقت عملی که دارد، جایگاه ویژه ای در صنایع پیدا کرده است.

آشنایی با 6 دستگاه برش چوب

برای بریدن چوب از چه چیزی استفاده کنیم؟

  • اره دستی
  • اره موتوری
  • اره فارسی بر
  • اره نواری
  • اره گرد بر (اره دیسکی)
  • اره مویی

 اره دستی، ابزاری برای برش های کوتاه

اگر بخواهیم یکی از قدیمی‌ترین‌ های ابزار برش چوب را معرفی کنیم می‌ توانیم به اره دستی اشاره کنیم. این دستگاه برش چوب دستی با وجود ساختار ساده‌ای که دارد به شدت مورد استفاده نجارها و افراد فعال در این صنعت قرار می‌گیرد. همین موضوع باعث شد که انواع مختلفی از اره‌دستی تولید و وارد بازار شود. این دستگاه برش چوب دستی ساده و قدیمی یکی از عوامل تحول در صنعت تولید ابزارهای مخصوص برش چوب بود و تولیدکنندگان را به فکر تولید ابزاری دقیق‌تر و درعین‌ حال سریع‌تر بیندازد.

اره موتوری، ابزاری تند و تیز برای تنه درختان

در پاسخ به این سوال که برای بریدن چوب از چه چیزی استفاده کنیم باید گفت: یکی از انواع ابزار برش چوب اره موتوری است که ساختار ویژه آن باعث شده کاربردهای مخصوص به خود را داشته باشد. اره موتوری معمولاً برای برش عرضی چوب‌هایی با ابعاد نسبتا بزرگ مانند تنه درختان استفاده می‌شود. این ابزار برای برش طولی بخش‌هایی مانند تنه درخت نیز تحت شرایط ویژه‌ای استفاده می‌شود. منظور از شرایط ویژه اضافه کردن بخش‌ هایی به اره موتوری است.

اره موتوری مانند انواع دستگاه برش چوب دیگر دارای دو نوع بنزینی و برقی است که البته مدلی که برای برش طولی تنه درخت به کار می‌رود مدل بنزینی است. دلیل این موضوع قدرت بیشتری است که اره موتوری بنزینی نسبت به اره موتوری برقی دارد. اگر چه اره موتوری بنزینی نسبت به نوع دیگر اره موتوری آلودگی صوتی بیشتری ایجاد می‌کند، این موضوع باعث نشده اره موتوری بنزینی جای خود را به نوع برقی این اره بدهد.

برش چوب با اره فارسی بر

اره فارسی بر

انواع برش چوب با اره فارسی بر که یکی از اره‌ های پرکاربرد در انواع کارگاه‌های تولید صنایع چوبی است صورت می گیرد. این اره می‌تواند چوب را در زوایای متفاوتی برش دهد. شما می‌ توانید با استفاده از این اره انواع برش را انجام دهید. به عبارتی این ابزار برش چوب می‌تواند چوب را صاف برش دهد و یا تحت هر زاویه‌ ای (بین 0 تا 60 درجه) برش را انجام دهد.

لازم به ذکر است در برش به کمک اره فارسی بر محدودیتی برای ایجاد برش‌ ها ازنظر جهت‌ های افقی و عمودی ندارید.

اره نواری، دستگاه برش چوب برای بریدن درخت

اره نواری ابزاری برای بریدن چوب استفاده می شود. این ابزار می‌تواند ابعاد مختلف چوب، از تنه درخت گرفته تا الوار و تخته‌های چوب را برش بزند. دلیل کاربرد گسترده اره نواری تنوع در این ابزار برش چوب است. اره نواری دارای انواع مختلفی است که اره فلکه و اره رام از مثال‌ های آن هستند. از آن جا که اره نواری فلکه کاربرد گسترده‌ای دارد عجیب نیست که آن را در انواع کارگاه‌های تولیدی مشاهده کنیم. به کمک اره فلکه می‌توان برش‌ های بزرگی همچون تنه درخت را انجام داد و نیز در برش‌های کوچکی همچون برش چوب مبلمان و طرح‌های پیچیده نقش مهمی را ایفا می‌کند.

اره نواری‌ هایی که در گذشته تولید می‌شد، به واسطه شکل خاص تیغه آن، پس از برش خطوطی را بر روی چوب بر جای می‌گذاشت، اما امروزه با وجود پیشرفت در صنعت تولید انواع دستگاه برش چوب اره نواری‌ هایی با تیغه الماسی تولید و وارد بازار شده که پس از برش هیچ ردی از خود برجا نمی‌گذارد.

اره گرد بُر برای برش ام دی اف

اره گرد ( اره دیسکی)

اره گردبر یا همان اره دیسکی تا حدودی به اره فارسی بر شباهت دارد. دلیل این مسئله، قابلیت برش زاویه‌ دار این اره است که همچون اره فارسی بر می‌ تواند برش‌ هایی تا زاویه 45 درجه را خلق کند. برش اره گرد بر در واقع برشی صاف است که وجود شابلون‌ های مختلف مخصوص این اره، امکان برش‌ های مختلفی را به افراد می‌دهد. یکی از قابلیت‌هایی که در این دستگاه برش چوب توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است، قابلیت نصب تیغه‌ های گوناگون بر روی آن است. این اره را به راحتی می‌ توان جابه‌جا کرد و حمل نمود و از آن برای برش چوب‌ های مختلف از جمله‌ ام دی اف استفاده نمود.

اره مویی، دستگاهی برای برش چوب

اره مویی جزء انواع دستگاه برای بریدن چوب استفاده می شود که برای برش‌هایی دارای منحنی و ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار برش چوب قابلیت برش هر ابعادی از چوب را ندارد؛ بلکه حداکثر ضخامتی که این ابزار می‌تواند در آن برش ایجاد کند 5 الی 7 سانتی‌متر است.

اگر هدف شما تولید وسیله‌ های تزئینی و کوچک، از ورق‌ های نازک چوبی است، اره مویی می‌ تواند بهترین انتخاب ممکن برای شما باشد.

یکی از ویژگی‌های مثبتی که این ابزار دارد، طول عمر فراوان تیغه آن است که فقط در صورت استفاده نادرست دچار شکستگی خواهد شد. همچنین اگر شما هم به دنبال دستگاه های برش غیر فلزات هستید، می توانید با مراجعه به صفحه مربوطه آشنایی کاملی با این دستگاه ها بدست آورید و نیاز خود را با مطالعه و یا خرید رفع کنید.

برش چوب بدون اره با دستگاه برش لیزر

امروزه از دستگاه های مدرن برای برش چوب بدون اره استفاده می کنند که محبوب ترین آن ها دستگاه برش لیزر یا همان دستگاه سی ان سی است. این دستگاه در محورهای مختصاتی مختلف، توسط یک کنترل کننده حرکت می کند و بیشتر برای برش چوب یا ام دی اف مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربردهای مهم دیگر دستگاه های CNC برای تولید محصولات تبلیغاتی یا دکوراسیون داخلی می باشد.

ویژگی مهم این دستگاه دقت و ظرافت بالا در طرح های ایجاد شده است. حکاکی لیزر بر روی چوب با این دستگاه بسیار بی نظیر و باعث جلب توجه مخاطب می شود.

دستگاه برش لیزر چوب را می توان به دو دسته اصلی زیر تقسیم کرد:

  • دستگاه لیزر CO2:

دستگاه لیزر co2 دارای قدرت بالایی است و بیشتر برای علامت گذاری، حکاکی و برش استفاده می شود.

  • دستگاه لیزر دیودی:

این دستگاه در رنگ های مختلف می باشند و نسبت به دستگاه لیزر CO2 ضعیف تر عمل می کنند و معمولا برای برش چوب های نازکتر می باشد.

از ویژگی های دستگاه برش لیزر چوب:

  • قابلیت برش بر روی دیگر متریال ها مانند شیشه، پلکسی، سنگ و نمد
  • دقت و ظرافت بالا در برش چوب بودن اره  و ایجاد محصولات با کیفیت
  • سرعت و دقت در برش و تولید محصولات در مدت زمان کوتاه
  • کاربرد بالا دستگاه در مشاغل مختلف مانند منبت کاری و معرق

در آخر، اهمیت شناخت ابزارهای برش چوب

می دانید که امروزه، ابزارهای متنوع و متعددی به منظور برش چوب‌ های مختلف وجود دارد. آن چیزی که بسیار اهمیت دارد، این است که بدانیم برای بریدن چوب از چه چیزی استفاده کنیم و شناخت دقیقی از انواع ابزار برش چوب داشته باشیم. این شناخت می‌ تواند نحوه کار و شناخت ساختار دستگاه را که قابلیت برش چه نوع چوبی دارد، شامل شود.

شما می‌ توانید برای شناخت و خرید انواع ابزارهای مخصوص برش چوب به بازارهای فیزیکی و مجازی موجود مراجعه کنید و پس از آشنایی کافی با ابزارها اقدام به خرید نمایید. مجموعه خیام لیزر یکی از فروشگاه‌ هایی است در زمینه فروش انواع ابزار برش لیزری چوب و… فعالیت تخصصی دارد. با دیدن محصولات این فروشگاه می‌ توانید خریدی معقولانه، بهینه و صد البته متناسب با نیاز خود داشته باشد.

سوالات متداول

اره موتوری برای چه برش هایی استفاده می شود؟

اره موتوری، نوعی دستگاه برش چوب است که معمولاً برای برش عرضی چوب‌ هایی با ابعاد نسبتاً بزرگ مانند تنه درختان استفاده می‌ شود. این ابزار برای برش طولی بخش‌ هایی مانند تنه درخت نیز تحت شرایط ویژه‌ ای استفاده می‌ شود. منظور از شرایط ویژه اضافه کردن بخش‌ هایی به اره موتوری است.

به کمک اره فلکه می توانیم چه نوع برش هایی را انجام بدهیم؟

به کمک اره فلکه می‌ توانیم برش‌ های بزرگی همچون تنه درخت را انجام بدهیم و نیز در برش‌ های کوچکی همچون برش چوب مبلمان و طرح‌ های پیچیده نقش مهمی را ایفا می‌ کنند.

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *