ساخت و فروش ماشین آلات لیزر

همه چیز درمورد برش ورق با گیوتین | از تنظیم تیغه تا انواع برش گیوتین!

برش ورق با گیوتین

گیوتین دستگاهی است که از آن برای برش انواع ورق استفاده می شود و ورق کاری عملیاتی است که برای فرم دادن ورق صورت می گیرد. این عملیات ها بسیار متنوع هستند که شامل عملیات های برشکاری، خمکاری، کشش عمیق، فرایند های اتصال و سایر عملیات ها است. برش ورق با گیوتین (guillotine) را با دستگاه اعدام گیوتین اشتباه نگیرید! برش ورق به وسیله این تیغه انجام می شود که امروزه کمتر کسی از گیوتین استفاده می کند و کسب و کارها به سمت استفاده از دستگاه برش لیزر در انواع فلزات و غیر فلزات استفاده می شود.

برای بریدن ورق ها از انواع قیچی های دستی، اهرمی و ماشینی استفاده می کنند. اگر می خواهید درباره گیوتین و برش ورق با گیوتین اطلاعاتی را کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

دستگاه گیوتین چه موادی را برش می دهد؟

دستگاه برش گیوتین انواع مواد مختلف از کاغذ گرفته تا سنگ و فلزات را برش می دهد. چگونه؟ با توجه به تنوع بالا در دستگاه های گیوتین و انواع گیوتین صنعتی، سایزهای مختلفی از این دستگاه ها وجود دارد که می توانید از آن ها بهره ببرید. نکته جالب درمورد دستگاه گیوتین برش فلزات، بسیار شبیه دستگاه برش لیزر می باشد!

دستگاه گیوتین در سایزهای کوچکتر برای برش غیر فلزات دارد که می تواند از قدرت و سرعت بالای این دستگاه به عنوان نقطه قوت آن نام برد.

برش ورق با گیوتین چگونه انجام می شود؟

برش ورق با گیوتین چگونه انجام می شود؟

برش ورق با گیوتین شامل مراحل مختلفی می باشد. این برش ها باعث فرم دادن ورق ها می شوند که در ادامه هم به این مراحل از برش ورق با استفاده از گیوتین می پردازیم. پس با خیام لیزر همراه باشید.

قیچی کاری در برش گیوتین

بریدن ورق بدون براده برداری، با استفاده از دوتیغه برنده که مخالف یکدیگر حرکت می‌کنند را برش‌کاری با استفاده از قیچی می‌نامند. قیچی کاری، یک نوع برش‌کاری است که با استفاده از آن می‌توانید انواع ورق‌ها و میله‌ها را برش بزنید. در قیچی کاری تیغه‌ها در اطراف قطعه قرار می‌گیرند و با استفاده از نیروی دست یا ماشین از کنار هم عبور می‌کنند و عمل برش صورت می‌گیرد .

در این میان برای برش فلزات باید از دستگاه قوی تری به نام دستگاه فایبر بهره برد تا به راحتی بتوانید فلزات را برشکاری کنید.

لقی بین تیغه‌ های دستگاه گیوتین

در هنگام برش‌کاری ورق با قیچی باید بین دوتیغه قیچی فاصله باشد که به آن لقی می‌گویند. لقی بین تیغه‌ها باعث می‌شود که تیغه‌ها با هم اصطکاک نداشته باشند و از سوی دیگر برش‌کاری را راحت‌تر می‌کند. لقی بین دوتیغه به عوامل مختلفی مانند ضخامت و جنس قطعه کار بستگی دارد. البته استفاده از دستگاه برش گیوتین سرصدای زیادی تولید می کند. اما دستگاه های لیزر در انواع مختلف اجسام متفاوتی را بدون صدا برش و یا حکاکی لیزری را انجام می دهند!

دسته بندی انواع قیچی ورق

دسته بندی انواع قیچی ورق

قیچی‌ها از نظر قدرت برش ورق و کاربرد به قیچی‌های دستی، اهرمی و ماشینی تقسیم‌بندی می‌شوند که به شرح زیر است:

  • قیچی‌ های ماشینی

قیچی‌های ماشینی دارای انواع مختلفی هستند که شامل قیچی برقی، گردبر ماشینی و قیچی گیوتین ورق که برای برش ورق با گیوتین مورداستفاده قرار می‌گیرد. قیچی‌ های گرد بر خود به دو صورت دستی و ماشینی وجود دارند. همچنین از دیگر انواع قیچی‌های نیبلر است که خود به صورت دستی، میزی و ستونی هستند.

  • قیچی گیوتین ورق

امروزه برش ورق با گیوتین دارای سرعت بیشتری نسبت به سایر برش‌کاری‌ها است مخصوصاً برای ورق‌هایی که دارای طول زیادی هستند. در این قیچی‌ها تیغه پایینی به‌صورت ثابت است و در لبه میز قیچی قرار دارد. تیغه بالایی به‌صورت عمودی و متحرک است که می‌توان با عبور دادن آن از تیغه ثابت پایینی عمل برش گیوتین را انجام داد. قیچی گیوتین در دو نوع دستی و ماشینی تولید می‌شوند. برش ورق با استفاده از گیوتین نسبت به سایر برش‌کاری‌ها از نظر اقتصادی بسیار به‌صرفه است.

قسمت های مختلف قیچی‌ های گیوتین

گیوتین بسیار کاربردی است در قیچی‌های گیوتین مکانیکی و هیدرولیکی به‌غیراز مکانیسم قدرت که متفاوت است، سایر اجزا شبیه به هم هستند. اجزا قیچی‌های گیوتین عبارت‌اند از:

  • بدنه قیچی‌های گیوتین
  • موتور
  • کلاچ
  • نگهدارنده ورق
  • تیغه‌های قیچی گیوتین

بدنه قیچی‌ های گیوتین

بدنه قیچی‌های گیوتین با استفاده از 3 روش تولید می‌شوند. با استفاده از ورق‌های فولادی غلطک کاری شده که بعد از عملیات ماشین‌کاری با پیچ‌ومهره یا جوش مونتاژ می‌شوند که از قطعات ریخته شده ساخته می‌شوند و یا با ترکیبی از دو روش ورق سیاه و قطعات ریخته شده تولید می‌شوند.

بازار کار برش لیزری؛‌ فراتر از حد انتظار با درآمد های میلیاردی!

در زمان برش ورق با گیوتین بیشتر بار وارده به قیچی، بار متحرک است و باعث ایجاد تنش‌های پیچشی می‌شود. در نتیجه میز قیچی را بسیار محکم می‌سازند تا در برابر نیروهای که وارد می‌شود مقاومت کافی داشته باشد. همچنین در زمان برش ورق ضربه‌های سنگین بر بدنه قیچی وارد می‌شود که برای خنثی‌کردن این ضربه‌های سنگین در گیوتین‌های معمولی از متعادل‌کننده فنر و در گیوتین بزرگ از متعادل‌کننده پنوماتیکی استفاده می‌کنند.

موتور قیچی‌ های گیوتین

انتقال قدرت در قیچی گیوتین از موتور شروع خواهد شد و در کارهای که به‌صورت مداوم است و سرعت بالایی دارد، زمان کمی برای ذخیره انرژی وجود دارد و همین امر باعث می‌شود فشار زیادی به موتور وارد شود. در نتیجه قدرت موتور گیوتین ورق باید از حد ظرفیت آن بیشتر باشد به این معنی که باید قدرت بیشتر از مقدار لازم وجود داشته باشد.

کلاچ در قیچی‌ های گیوتین

کلاچ در قیچی‌ های گیوتین

کلاچ برای ارتباط و قطع ارتباط حرکت مورداستفاده قرار می‌گیرد. کلاچ در گیوتین چه به‌صورت مکانیکی و یا به‌صورت اصطکاک باشد به‌عنوان عامل ارتباط بین دنده محرک با چرخ طیار است. کلاچ دستگاه گیوتین به‌طورکلی به دودسته تقسیم می‌شود که به شرح زیر است:

  • کلاچ‌های مکانیکی: کلاچ‌های مکانیکی شامل پنینی، سه فکی و غلطکی است که بیشتر در گیوتین‌های مکانیکی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  • کلاچ‌های دیسکی: کلاچ‌های دیسکی به‌صورت هوایی و روغنی هستند و در گیوتین‌های هیدرولیکی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نگهدارنده ورق | راز تنظیم تیغه گیوتین

در زمان برش ورق با گیوتین صحیح نگه‌داشتن ورق و تنظیم برای نگه‌داشتن ورق بسیار مهم است. در نتیجه وجود نگه دارنده‌های ورق در گیوتین برای تنظیم تیغه گیوتین بسیار اهمیت دارد. وظیفه نگه دارنده ورق، ثابت نگه‌داشتن ورق بر بستر قیچی گیوتین در زمان برش است. انجام این کار به نیروی زیادی نیاز دارد در صورتی‌ که ورق به دلیل نداشتن نیروی کافی برای نگهداری از محل خود حرکت کند برش ورق به‌صورت صحیح انجام نخواهد گرفت .

زمانی که تیغه بالایی قیچی با ورق تماس پیدا می‌کند نیروی بسیار قوی به اهرم ضربه‌زدن قیچی اضافه می‌شود. در این حالت نگه دارنده ورق باید آن‌قدر مقاومت داشته باشد تا در برابر نیروها مقاوم باشد و آسیب نبیند به همین دلیل از نگهدارنده ورق استفاده می‌کنند. نگه دارنده‌ها از فنرها و اهرم‌ها و یا از نیروی هیدرولیکی سیلندرها هوا و یا ترکیبی از هر یک از آن‌ها است. نگه دارنده معمولاً برای قدرت‌های بیشتر از آن چیزی که مدنظر است، طراحی می‌شوند.

تنظیم تیغه گیوتین

برای مشاهده تنظیم تیغه گیوتین ویدیو زیر را مشاهده کنید تا به راحتی توانایی تنظیم تیغه گیوتین را پیدا کنید. (با فیلت.ر شک.ن این ویدیو را ببینید.)

تیغه‌ های قیچی گیوتین

تیغه‌های گیوتین از جنس فولادهای کروم‌دار تولید می‌شود زیرا نیروی بسیاری به تیغه‌ها وارد می‌شود و کمترین نقص در تیغه و یا کوچک‌ترین کمبود در نحوه عملیات تیغه باعث واردشدن آسیب بسیار و یا فرسایش سریع تیغه می‌شود و کار برش ورق با گیوتین صورت نمی‌گیرد.

شما باید در نگهداری تیغه‌ها توجه کنید اگر تیغه‌ها بعد از مدتی کند شد باید نسبت به تیز کردن تیغه اقدام کنید این کار باید توسط افراد متخصص و با ماشین سنگ به‌صورت دقیق انجام گیرد. در غیر این صورت کندی تیغه‌ها باعث به‌وجودآمدن لبه‌های بریده‌بریده در ورق می‌شود و اطراف ورق به‌صورت پلیسه ایجاد می‌شود. همچنین باعث فرسایش زیاد راهنماهای ضربه‌زن می‌شود. تیغه کند ممکن است موجب آسیب رساندن به بدنه قیچی هم بشود.

چه مشکلاتی ممکن است در هنگام برش ورق با گیوتین به وجود آید؟

چه مشکلاتی ممکن است در هنگام برش ورق با گیوتین به وجود آید؟

  • یکی از مشکلاتی که در هنگام برش ورق با گیوتین ممکن است، ایجاد شود پیچیدگی ورق‌ها با عرض کم در هنگام برش با گیوتین است. برای رفع این مشکل جک‌هایی در پشت دستگاه تعبیه شده است که مانع پیچش ورق‌ها می‌شود.
  • یکی دیگر از مشکلات در هنگام برش ورق با گیوتین احتمال واردشدن صدمه به ورق در زمان سقوط به پشت دستگاه مخصوصاً در ورق‌های نازک است. برای رفع این مشکل در دستگاه آپشن‌هایی را در پشت دستگاه نصب می‌کنند که نگهدارنده ورق باشد.
  • یکی از دلایل کیفیت پایین برش ورق فیلرگیری غیردقیق است که با برقی کردن و نشانگر دیجیتال، این فرایند بادقت بالا انجام می‌شود که باعث کیفیت برش می‌شود.

نتیجه‌ گیری درمورد برش گیوتین

برای برش ورق با گیوتین شما باید این دستگاه را خریداری کنید. پیشنهاد می‌ کنیم برای خرید انواع دستگاه برش لیزر به فروشگاه مجموعه خیام لیزر مراجعه کنید. این فروشگاه با داشتن دستگاه‌های مجهز و پیشرفته و همچنین کارشناسان متخصص و حرفه‌ای خدمات بسیاری را به شما عرضه می‌کند. همچنین برای اطلاعات بیشتر و راهنمایی می‌توانید با کارشناسان فروش تماس برقرار کنید تا شما را راهنمایی کنند.

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *